Wednesday, April 3, 2013

DIMANAKAN RM36JUTA????




MAC 29, 2013 - En. Allan Liew Sin Kim (Biro Aduan Awam MCA Serdang) telah mengadakan satu sidang akhbar tentang projek jalan sehala di Jalan Besar Seri Kembangaan. Projek ini bermula pada 23.12.2011 dan dijangka untuk selesai pada bulan MAC 2013 , akan tetapi sampai pada hari ini, projek ini belum selesai. Apabila ditanya, Y.B. Ean Yong Hian Wah, hanya menyalahkan kerajaan pusat bahawa birokrasi adalah punca lewat projek ini. Tambahan pula, Y.B. Ean Yong langsung tidak mempunyai sebarang pengalaman tentang kerja bina jalanraya dan tidak merancang dengan sempurna. Y.B. Ean Yong telah mengesa-gesa menjalankan projek ini dan apabila masalah timbul, dia menyalahkan TNB, Syabas dan JKR yang melengah-lengahkan adalah punca projek ini dilengahkan. Ini telah menyusahkan orang ramai dan pengguna jalan disitu termasuk perniagaan disitu juga terjejas. Tambahan pula, Y.B. Ean Yong tidak mengadakan Sesi Dialog untuk berbincang dengan penduduk tempatan tentang projek ini.


Allan Liew : Rakyat mempunyai hak untuk tahu tentang perbelanjaan naik taraf Jalan Utama ke Jalan Sehala. Jika Y.B. Ean Yong dan Y.B. Teo gagal membuat penjelasan, saya akan melaporkan kepada SPRM. 

Menurut En. Allan Liew, kerja mengalihkan tiang lampu, paip bawah tanah dan kabel sepatutnya dilaksanakan sebelum memulakan sebarang kerja pembinaan dijalanraya. Selain itu, Y.B. Ean Yong sepatutunya mengadakan satu mesyuarat dengan agensi yang bertanggungjawab dalam projek menaiki taraf ini untuk membincang dengan teliti setiap fasa yang perlu dilakukan. Selain itu, tiada tanda-tanda untuk memaklumkan Pembinaan ini kepada pengguna jalanraya dan itu amat membahayakan dan terdapat pemandu yang membuat pusingan-U sesuka hati.

Y.B. Ean Yong juga tidak mengadakan sebarang sesi dialog tentang project ini dengan orang ramai yang juga merupakan gayanya yang langsung tidak mengambil perhatian dan mendengar suara rakyat. Menurut En. Allan Liew, RM36Juta telah digunakan untuk menaiki taraf jalaraya dalam projek ini dan En. Allan Liew menggesa Y.B. Teo Nie Ching dan Y.B. Ean Yong untuk membuat penjelasan tentang perbelanjaan RM36Juta dalam 3 hari. Jika Y.B. Ean Yong gagal memberi penjelasan , En. Allan Liew akan melaporkan kepada SPRM. 

0 comments:

Post a Comment

Popular Posts